Przejdź do głównej zawartości

Struktura Platform Publicznych w Polsce z punktu obywatela Wielkopolski

W Wielkiej Brytanii mamy system zcentralizowany, gdzie większość usług e-administracji jest realizowanych za pomocą Centralnej Platformy Publicznej. W Niemczech wiele usług realizujemy w oparciu o regionalne platformy, głównie oparte o landy. Jak wygląda sytuacja w Polsce ?

Polską strukturę platform publicznych, czyli stron internetowych na których udostępniane są usługi administracji publicznej i komunikacja z obywatelem możemy nazwać systemem mieszanym. I o ile systemy mieszane kojarzą się nam zazwyczaj z wyborem najlepszych cech dwóch przeciwstawnych rozwiązań, to w przypadku naszego kraju jest to zupełnie inaczej.

Brak jasnego podziału kompetencji oraz przedłużająca się informatyzacja ze strony resortów centralnych spowodowała, że wiele regionów oraz środowisk lokalnych wzięło sprawy w swoje ręce. Takim przykładem jest choćby miasto Poznań, które już od kilkunastu lat prowadzi działania kreujące nowoczesny sposób komunikacji z obywatelem wykorzystując przy tym Internet. Co ciekawe, e-usługi jakie są udostępniane na elektronicznej platformie w Poznaniu w żaden sposób nie komunikują się z główną Elektroniczną Platformą Usług Administracji Publicznej (ePUAP) realizowaną przez MSWiA.

Gmina i Miasto Poznań nie jest odosobnione w tworzeniu usług elektronicznych dla obywateli. W wielu regionach kraju co bardziej przedsiębiorcze gminy i powiaty, a nawet samorządy wojewódzkie tworzą platformy regionalne i lokalne, które zapełniają "białe plamy" nowoczesnej komunikacji z obywatelem.

Co ciekawe, wiele rozwiązań wykorzystywanych w lokalnych inicjatywach nie opiera się o Kwalifikowany Podpis Elektroniczny, tak skutecznie blokujący w Polsce korzystanie z usług e-administracji. Przy identyfikacji użytkowników wykorzystuje się różne inne rozwiązania - zgodne z prawem - które z powodzeniem wykorzystuje już od dawna rynek usług komercyjnych (identyfikacja PESEL, imię ojca, matki, etc.)

System mieszany, który w rzeczywistości jest "systemem anarchii"  w pewnym momencie musi zostać uporządkowany. Wiele gmin z mniejszą inicjatywą i przedsiębiorczą smykałką oczekuje na realizację haseł związanych z centralną Platformą ePUAP. Przewiduje się, iż w połowie następnego roku uruchomiony zostanie zamiennik Kwalifikowanego Podpisu Elektronicznego jakim jest Zaufany Profil Użytkownika (ZPU). Ten drugi rodzaj identyfikacji jest niczym innym jak niekwalifikowanym podpisem elektronicznym, który stosowany jest w wielu innych przypadkach identyfikacji użytkownika. Nie wiadomo jeszcze, na ile ZPU będzie z jednej strony bezpieczny, a z drugiej łatwym substytutem dotychczasowego rozwiązania. Faktem jest, iż obniżenie kosztów korzystania z usług (Kwalifikowany Podpis Elektroniczny kosztuje ok. 300 PLN na rok) spowoduje wzrost popularności centralnej platformy, a tym samym dominację ePUAP na rynku usług administracji publicznej.

Smutnym faktem takiego "porządkowania" rodzimego rynku usług e-administracji jest to, iż właśnie te jednostki samorządowe, które podjęły się Budowy Społeczeństwa Informacyjnego w regionie, są z góry skazane w tej batalii na porażkę. Jest bowiem jasne, że "duży" może więcej i ma za sobą dodatkowo środki legislacyjne, które spowodują, że liderzy w eAdministracji publicznej w regionie będą musieli się poddać i dostosować do reguł. Widać to już było w momencie wprowadzania z dniem 1 kwietnia 2009 roku tzw. "jednego formularza" i tzw. "jednego okienka rejestracji dla firm".

Jaka będzie zatem Struktura Administracji Publicznej oraz Platform komunikacji z obywatelem ?
Czy już dziś nie należałoby zastanawiać się jaka będzie rola Regionalnych i Lokalnych Platform ?Czy powinny one zniknąć i oddać pole administracji centralnej, czy też zmienić profil usług i dostosować się do sytuacji jaka zaczyna mieć miejsce ?

Mówiąc o tym, chciałbym wywołać dyskusję wśród osób żywo zainteresowanych rozwojem społeczeństwa informacyjnego. Wiemy bowiem doskonale, że właśnie lokalne inicjatywy kreują i generują najlepsze pomysły  oraz wprowadzają ciekawe rozwiązania do życia obywateli.

Wielkopolska, ma silny ośrodek jakim jest Poznań. Mając świadomość jaką rolę pełnić będzie w przyszłości Platforma Centralna, należy zastanowić się jak powinna wyglądać struktura lokalnych platform i serwisów oferujących kontakt, komunikację i e-usługi.

Atutem naszego województwa jest również fakt, iż dotychczas Wielkopolska nie posiada żadnej Platformy Regionalnej. To co można było uznawać za przegraną i błąd, w tej sytuacji może się okazać doskonałym przyczynkiem do powstania Platformy eWielkopolska, która podoła nowym wyzwaniom stawianym jej przez sytuację.

Naturalnym kreatorem tego rozwiązania powinien być Samorząd Województwa Wielkopolskiego i mam nadzieję, że jak najszybciej wyjdzie z taką inicjatywą.

Komentarze

Anonimowy pisze…
Powitanie

Zgadzam się z Tobą napisane, bardzo dobry tekst. Myślę, że temat nie jest do końca wyczerpany. Czekam na więcej...
A tak przy okazji zobacz wybory miss świata: http://missvanilla.eu/miss-africa.html

Popularne posty z tego bloga

NAJPIERW ANALIZA - niezależnie czy to zmiana całego systemu czy stworzenie strony internetowej

Ważnym elementem, który należy zrobić przed jakimkolwiek wdrożeniem, zmianą lub zaniechaniem jest ANALIZA . Nie musi ona składać się ze 100 kartek i obejmować wszystkiego i wszystko co uczyliśmy się na Studiach. Ale musi zawierać przynajmniej kilka zasad które przyczynią się do podjęcia dalszych decyzji. Planujemy wprowadzić nowe oprogramowanie w firmie,  Zastanawiamy się nad wejściem na nowe rynki Chcemy wykorzystać Internet do promocji lub sprzedaży Wprowadzamy nową lub modernizujemy sieć komputerową   Mamy coraz więcej danych i myślimy jak je składować Likwidujemy luki bezpieczeństwa systemów i sieci  Organizujemy kampanię produktową Integrujemy  lub zmieniamy system informatyczny i wiele wiele innych czynności które robimy musimy przemyśleć i przeanalizować ! Dla wielu czytelników mój post jest naturalną czynnością, ale wiele osób niestety często chce iść na skróty zapominając, że często wydanie paru groszy może zaoszczędzić nam czas i pieniądze przy zmianach,

Big Data czyli wielkie dane i wielkie wyzwanie

Big Cyc, Big Brother, wszystko musi być od razu wielkie :) Ale tak jest, jeśli chodzi o "wielkie dane", które zalewają Internet, Extranet i inne sieci bardziej lub mniej lokalne. Tetra, eksa, peta, zetta a może już jottabajty danych zalegają na farmach serwerowych i nikt nie wie do końca co z tym zrobić. A co powinno się zrobić ? Wszystko zależy od tego jakie dane posiadamy. Dziś większość firm zbiera je po to by w przyszłości mieć historię przy budowie inteligentnych analiz wspierających procesy podejmowania decyzji. Przykład wykorzystywania danych w lotnictwie . Np ceny biletów lotniczych - wpływ na ich zmiany są analizowane na podstawie algorytmów przetwarzających właśnie "wielkie dane". Analizą taką traktowane są dane mające wpływ - jak historia sprzedaży i kupna, imprezy i święta, uroczystości, zachowania cen u konkurencji, założenia pogodowe i tak dalej i tak dalej. Im lepszy algorytm tym lepsze szanse sprzedażowe oraz zysk. Łatwo jest chyba przew

Wspólny Bilet - dobre bo polskie

Miło przeczytać że projekt który był realizowany w obszarze programistycznym przez nasz zespół zdobył nagrodę Polskiego Radia. Gratuluję jeszcze raz wszystkim koleżankom i kolegom którzy w ciągu ostatnich dwóch lat budowali ten system informatyczny, który do najprostszych nie należał. Ta nagroda jest również dla was ! https://newsa.pl/przyznano-nagrody-w-konkursie-quot-lubi-bo-polskie-quot-